Életmód és életmódváltás, ezek a kifejezések összefoglaló nevei annak, hogyan éljük az életünket, miként gondolkodunk, táplálkozunk, mit teszünk lelki – testi – szellemi egészségünk érdekében vagy épp mit nem teszünk.

Több ezer könyv, blog, honlap, szakember foglalkozik a témával, számtalan irányzat látott napvilágot, szinte minden kimondott vagy leírt  tétel bizonyítást nyert, de ugyanúgy annak ellenkezője is. Ember legyen a talpán, aki ki tudja bogozni, hogy melyik a helyes irány… Most egy olyan szemszögből szeretném megvilágítani a témát, ami az elmúlt időszak tapasztalatai alapján fogalmazódott meg bennem, amit személyes beszélgetések, levelezések, nyilvános oldalakon lévő eszmecserék és természetesen saját tapasztalatok, megélések ihlettek. Írásom célja a gondolatébresztés, és nem titkoltan az, hogy találd meg Önmagad, vagyis az életmódod olyan legyen, amilyet Te jónak gondolsz a Magad számára!

rainbow450

Mit NEM JELENT és mit JELENT az életmódváltás a gyakorlatban?

Ezen a vonalon fogunk haladni szép sorban, ha magadra ismersz egy-egy témánál, az nem a véletlen műve, sok-sok emberrel megtörtént (velem is) és éppen ezért érdemes foglalkozni vele. Ha valamelyik pont nem vonatkozik rád, attól még előfordulhat, hogy környezetedben valakire most vagy a jövőben ráillik, és tudsz neki segíteni.

Kezdjünk bele…

  1. Bepánikolni, szörnyülködni, hogy eddig mennyi károsat ettél, ittál, kentél, használtál. Rettegni attól, hogy ezután sem tudod ezeket kikerülni.

Arra gondolj, hogy a múlt elmúlt, azon nem lehet változtatni, mindig csak az aktuális tudás, információk alapján tudunk döntéseket hozni, és csak a MOST-ban. Amit régebben jónak gondoltunk és most meggyőződünk róla, hogy mégsem az, akkor igény szerint változtassunk étrendünkön, kozmetikumainkon, szokásainkon. Nem célszerű átesni a ló túloldalára sem és félelmekkel tekinteni mindenre, ami körülvesz bennünket. Tudomásul kell venni, hogy egy műanyag, vegyszerekkel teli világban élünk, mi magunk viszont dönthetünk úgy, hogy csökkentjük ezek használatát, amennyire lehet. Teljesen nem lehet kikerülni a káros dolgokat, de az aggodalom sokkal több kárt okoz a szervezetben. Meg kell találni az arany középutat!

Jó ha tudod, hogy ésszerűen kivitelezett, személyre szabott méregtelenítéssel meg lehet tisztítani a szervezetet!

  1. Teljesen bizonytalanná válni, és elhinni magadról, hogy nem vagy képes eldönteni mit kell tenned, mi jó neked, gyermekednek, családodnak.

Ez oda vezethet, hogy kérdezés vagy állandó kutatás nélkül nem mersz cselekedni, mindig megerősítésre van szükséged, mert azt gondolod, hogy e nélkül valamit rosszul csinálnál. Nem arról van szó, hogy nem érdemes alapos ismeretet szerezni az egészséges életmódról, és ha kell, segítséget kérni! Hanem arról, amikor magad helyett mást teszel életed irányítójává, félelmet érzel, hogy véglegesen elromolhat valami. Ráadásul nagyon sok időt elvesz fontosabb dolgoktól, ha az interneten „lógva” minden praktikát magadévá szeretnél tenni, főleg azért, mert ha megfigyeled egy problémára mindenkinek más válik be, a végén teljesen elveszhetsz a túl sok információ labirintusában. Vedd figyelembe, hogy senki nem képes minden helyzetben tökéletesen cselekedni, a látszólagos példaképekről is sok esetben kiderül, hogy csak délibábok. Próbálj meg bízni magadban, a megérzéseidben, és aktuális tudásodban!

  1. Megpróbálni összehasonlítani magadat másokkal vagy utánozni, követni valakit, akiről úgy tűnik, hogy régóta egészségesen él.

Mindenki elkezdte valahol, általában kis lépésenként sikerül az életmódváltás. Lehetnek példaképeink, de ha görcsösen akarjuk utánozni őket, akkor az rendszerint csalódáshoz és önbizalomhiányhoz vezet. Ha házat akarsz építeni, nem tarthatsz ott, mint aki 20 éve él az általa megalkotott otthonában, egyszerűen lehetetlen. Haladj a magad ütemében, hogy örömmel tölthessen el minden kis pozitív előrehaladás. A saját igényeidet vedd figyelembe és dicsérd meg magad, ha volt erőd valamin változtatni.

Hacsak nem ismered nagyon közelről azt az embert, akivel összehasonlítod magad, egyáltalán nem tudhatod, hogy milyen a valódi énje és gondolkodásmódja, állapota, aktuális helyzete. Előfordulhat ugyanis, hogy a külvilág felé teljesen más arcát mutatja, mint amilyen legbelül és ő is küzdelmet folytat, akár saját magával is. Sosem tudhatod, hogy akit utánozni próbálsz az a való életben mennyire hiteles. Előfordult olyan eset is, hogy valaki tudat alatt meg akart felelni olyan elvárásoknak, amiket egy „példakép” követése jelentett, és ez állandó frusztrációt, bizonytalanságot, aggodalmat eredményezett. Ne engedd, hogy ilyen mértékben bárki befolyásoljon, csinálj mindent úgy, ahogyan neked a legjobb!

  1. Bemenni egy bioboltba vagy webáruházba és elkölteni a „havi fizetést”.

Ez egyszerűen felelőtlenség! Sokan úgy próbálnak vevőt toborozni, hogy el akarják hitetni veled, hogy a termékeik nélkül nem lehetsz egészséges. Egy-egy problémára számtalan ajánlatuk van, és azt hangsúlyozzák, hogy csak a teljes paletta megvásárlásával érheted el a kitűzött célodat, például a hatékony méregtelenítést, immunerősítést. Légy résen, az ésszerűséget tartsd szem előtt és ne mások üzleti érdekeit! Cseréld le, vásárold meg, ami szükséges, de abban az ütemben, olyan mennyiségben, ami reális, elfogadható neked és az egész családod számára mentálisan és anyagilag is.

  1. Elvárni, hogy bizonyos változtatások, pl. egy sampon vagy arckrém lecserélése, étkezés megreformálása azonnali csodálatos hatásokat fog produkálni.

Időt kell hagyni a változáshoz, a jótékony hatások jelentkezhetnek gyorsan, de a legtöbb esetben csak azt veszed észre, hogy például kevésbé hullik a hajad, nem vagy olyan fáradékony, mint régebben, nyugodtabban alszol, nem puffadsz minden étkezés után…stb. Abban biztos lehetsz, hogy a szervezeted meghálál minden jótékony tettet, amit az érdekében véghezviszel! Legyél türelmes, az eredmény nem fog elmaradni!

  1. Feladni rövid idő után, mert nem bírod anyagilag, vagy nem vált be/nem ízlik valami.

Itt is visszaköszön, hogy saját anyagi helyzetedhez, ízlésedhez mérten tedd meg az életmódbeli változtatásokat. Hiába egészséges valami, ha nem bírod megenni, hiába ajánlanak neked valamit, ha nem tudod megvenni. Lehet, hogy csodálatos hatású egy méregdrága kozmetikum vagy táplálék-kiegészítő, de ha jelen helyzetben nincs lehetőséged megvásárolni, akkor csak csalódást fogsz érezni, ha ezen tépelődsz! Saját tapasztalatom, hogy pici odafigyeléssel és apró változtatásokkal, olcsóbb, de tiszta termékekkel, ételekkel is egészségesen lehet élni! Ami másoknak bevált vagy ezt állítják róla, az egyáltalán nem biztos, hogy neked is tökéletes megoldásnak bizonyul, mivel minden ember más. Ki kell próbálni mindazt, ami megtetszik és ésszerűen elérhető számodra, csak így derülhet ki, hogy megfelel-e neked.

  1. Azonnal, drasztikusan megváltoztatni a családi étkezést, kidobni a családtagok károsnak ítélt személyes dolgait, kozmetikumait.

Ne erőltesd rá senkire az épp aktuális ismereteidet, ne akarj senkit megváltoztatni, mert csak saját igény teremthet változást, más igénye nem. Az legfeljebb megfelelési kényszer a másik részéről, de semmiképpen nem belülről jövő igazi akarat. Nem várhatod el, hogy elfogadja bárki, hogy eddig „zsíros pörköltet” főztél, másnaptól pedig „köleskását” kell enni. A családi béke többet ér, mint vita az életmódbeli eszméken. Ez nem beletörődést jelent. Mivel te ismered legjobban a saját családodat, ezért te tudod csak felmérni, hogy milyen ütemben képesek és hajlandóak bármilyen változtatást elfogadni és ezt tiszteletben kell tartani. Csak így tudod elérni, hogy ők is tiszteljenek téged. A tapasztalat azt mutatja, hogy csak békésen, szeretettel lehet egészségesen élni. Mert bár fontos, hogy mit teszünk testünkkel, de meghatározó, hogy milyen lelkiállapotban tesszük dolgainkat.

  1. Állandóan erről beszélni baráti és családi körben, főleg ha éppen senkit nem érdekel a téma.

Legyen más beszédtéma is, mert visszájára fordul és ellenszenvet válthat ki az erőltetés, rátukmálás. Akkor válaszolj, ha kérdeznek. Akkor adj tanácsot, ha kérik. A saját példamutatás sokkal többet ér minden szónál. Sokszor az ember nem bírja megállni, hogy ne „ossza az észt”, de egyszerűen el kell fogadni, hogy nem mindenkit érdekel az, ami téged. Hidd el, ha szelíden tálalod az egészséges életmódról megszerzett ismereteket, hozzád fordulnak majd kérdéseikkel, és akkor hatékonyan fogsz tudni segíteni másoknak.

  1. Drasztikus változtatásokat tenni, amit hosszútávon nem tudsz betartani.

Ez gyakran előfordul az életmódváltás kezdetén, hogy nagy lendülettel az ember belevág, majd rövid idő után megtorpan. Ez a kellő ismeret és tapasztalat hiánya miatt fordul elő. Ez el is veheti a kedvedet az egésztől, amire az a jó taktika, ha mindig pici változtatásokat teszel, főleg ha anyagilag sem állsz a helyzet magaslatán vagy ellenállásba ütközöl a közvetlen környezetedben, családodban. Ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne gyorsan, egyszerre több mindenen változtatni, de csak akkor, ha a belső indíttatás szilárd és támogatásra is talál.

  1. Azt gondolni, hogy az életmód-változtatás gyorsan meggyógyít betegségeket. Ha felerősödnek egyes tünetek, akkor feladni az egészet és visszatérni arra az útra, amiről épp letérni készülsz.

Ha betegségekkel, kellemetlen tünetekkel küszködsz, akkor legyél türelmes, minden változtatás csak jó hatással lehet egészségi állapotodra. Előfordulhat, hogy gyors javulást tapasztalsz, de az is, hogy hosszabb időre van szükség ehhez. Ami évtizedek alatt, alattomosan alakult ki, az nem fog pár nap vagy hét alatt megoldódni, ez ésszerűtlen elvárás lenne. Életmódváltáskor előfordul, hogy ideiglenesen rosszabb lesz a helyzet, bizonyos tünetek felerősödhetnek. Ez olyan, mint a lakásban a nagytakarítás, az elején nagyobb lehet a rendetlenség, mint valaha, de ahogy kidobod a felesleges kacatokat, lepucolsz mindent, egy idő után élvezheted a tiszta, rendes lakást. A kitartás mindenképpen pozitív eredményt fog hozni!

  1. Az életmódváltás azt jelenti, hogy ezután semmi finomat nem ehetsz, le kell mondani mindenről, ami eddig örömet okozott.

Sokaknak nagy segítséget jelent az első lépéseknél, ha a hagyományos ételeket készítik el továbbra is, csak minőségi, egészséges, káros adalékanyagoktól mentes alapanyagokból. Már ez is hatalmas könnyebbség a szervezetnek, később lehet kísérletezni olyan ételekkel is, amik eddig ismeretlen összetevőket tartalmaznak. Hidd el, hogy mindig ehetsz finomakat. Ráadásul felesleges aggodalmat okoz és egyáltalán nem egészséges, ha teljesen megtagadod magadtól az olyan élvezeteket, amiket eddig szerettél. Ne hívd „bűnözésnek”, mert nem az! Csupán kedvezel magadnak, lazábbra veszed, amit ha nincs komolyabb betegséged, akkor beállíthatsz 80-20-ra, vagyis ha 80%-ban odafigyelsz, akkor a maradék 20%-ot szervezeted tolerálni fogja. Ezzel nem arra akarlak buzdítani, hogy ne vedd komolyan az egészséges életmódot, de csak annyiban, amennyiben MOST képes vagy erre! Ez élethelyzettől, akaraterőtől, környezettől függően mindig változik.

  1. Lenézni vagy kritizálni másokat, akiknél még nem jött el az idő a változtatáshoz.

Főleg a kezdeteknél vált ki sokakban ellenérzést, ha mások nem akarják megérteni, hogy mit jelent egészségesen élni, káros anyagoktól mentes kozmetikumokat, tisztítószereket használni, jobban odafigyelni a táplálkozásra. Tedd fel magadnak a kérdéseket: „Én mindig teljesen tisztában voltam azzal, amit most képviselek? Ha én nem tisztelem mások nézeteit, akkor hogyan várhatom el, hogy ők elfogadjanak engem? Tényleg mindenkinek egyformán kell gondolkoznia mindenről?” Ha őszintén akarsz segíteni másoknak, akkor ezt csak alázattal és a másik személye iránti teljes tisztelettel lehet megtenni.

  1. Szélsőséges nézetekhez, irányzatokhoz csatlakozni, akik megpróbálják elhitetni, hogy az az egyetlen egészséghez vezető igaz út. Hogy mindenkinek jó ugyanaz a terápia, táplálkozási mód, táplálék-kiegészítő.

Ahány irányzat annyi elgondolás. Ahogy az elején említettem mindent lehet látszólag bizonyítani és annak az ellenkezőjét is. Mivel a legtöbben nem vagyunk tudósok, így rá vagyunk utalva másokra, nem tudhatjuk mi az igazi indíték egy-egy kijelentés, kutatási eredmény megjelentetése mögött. Attól fogva, hogy kinevezed magad egy irányzat követőjévé, onnantól a rabságában is tarthat és elkülöníthet másoktól. Mindenben lehet valami jó, válogasd ki magadnak azt, amiről úgy érzed hasznodra válik. Irányzatok helyett próbáld meg kialakítani a saját módszereidet, étrendedet valós szükségleteid szerint. Így bármikor változtathatsz, megadod magadnak azt a szabadságot, ami minden embernek jár: a választás lehetőségét!

Kívánom, hogy fentiek segítségedre legyenek abban, hogy megtaláld a saját, egyéni utadat az egészséges életmód világában.

Pribus Tünde

Forrás: http://tunderkozmetika.hu/eletmodvaltas-buktatoi/