K vitamin

Mi is a K2-vitamin?

Több féle K-vitamin van: K1, K2 és K3. A K1-vitamin zöldségekben van jelen, a K2-vitamin állati belsőségekben (főleg csontvelőben, agyban és májban) és a hosszan érlelt kemény sajtokban található meg nagy mennyiségben (2évnél idősebb sajtokban leginkább, mint amilyen pl a parmezán). A K3-vitamin pedig szervezetünkben termelődik K1- és K2-vitaminból.

Néhány éve még nem tulajdonítottak különösebb fontosságot a K-vitaminoknak, mert csak a véralvadásgátlásban látták szerepét a szervezetben. Annyi zöldséget pedig mindenki eszik, amennyi ahhoz kell, hogy ezt a szerepét megfelelően ellássa, hiszen ehhez a K1-vitamin is elegendő. Újabban azonban észrevették, hogy a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, a jó fogazat és csontazat kialakulásában és megtartásában, a csontritkulás megelőzésében és visszafordításában és egyes rákos megbetegedések gyógyításában és megelőzésében is komoly szerepük van. Különösen a K2-vitaminnak.

Mivel a K-vitaminokkal kapcsolatos legtöbb kutatás még csak a csontritkulásra és szív- és érrendszeri betegségekre koncentrál, ezért én is erre fogok, de már a mostani kutatásokból is jól látható, hogy a szervezet K3-vitamin szintjének megemelésének és a nagy dózisú K1- és K2-vitamin bevitelnek jelentős szerepe tud lenni a rák, cukorbetegség és Alzheimer-kór megelőzésében és kezelésében is. Ezen felül pedig ha megfigyeljük azokat a népcsoportokat, akik ma is úgy élnek, mint ahogyan a mi őseink éltek (vadászó-gyűjtögető népek) észrevehetjük, hogy jóval magasabb K1- és K2-bevitelt valósítanak meg a táplálkozásukkal, mint mi és mentesek is a K-vitaminok hiányából adódó betegségektől. A K2-vitamin segíti a D3-vitamin működését is és épp úgy nélkülözhetetlen számunkra.

A K2-vitamin talán legfontosabb szerepe a szervezetben, hogy képes aktiválni olyan fehérjéket, melyek azért felelősek, hogy a kalcium oda épüljön be, ahová szükséges (a csontokba és fogakba) és ne oda, ahol árt (lágyszövetek, erek). Nem csoda, hogy az utóbbi 10 évben több tanulmány is egyértelműen igazolta, hogy a K2-vitamin fogyasztással arányosan csökken a koszorúér-elmeszesedés és a csontritkulás előfordulása. Ezen kutatások eredményeképpen egy nagyon megdöbbentő dologra is fény derült: A magas kalcium fogyasztás nem csökkenti a csontritkulást, nem erősíti a csontokat egyáltalán! Mindegy, hogy táplálkozással jutunk-e a sok kalciumhoz vagy étrend-kiegészítők/gyógyszerek formájában szedjük be, nem segít. Viszont jelentősen fokozza pl a koszorúér-elmeszesedés kockázatát! Ez azért van, mert megfelelő mennyiségű K2-vitamin nélkül a kalcium nem tud a megfelelő helyre beépülni, ellenben ott lerakódik, ahol nem kéne… Az átlagember táplálkozásában pedig sajnos egyáltalán nincsen K2-vitamin.

Ha a D3- és K2-vitamin bevitelünk megfelelő, akkor az egészségesnek tartott kalcium fogyasztás töredéke mellett is több kalciumhoz jut szervezetünk, ugyanis sokkal jobban hasznosítjuk. A mai vadászó-gyűjtögető népek kalcium fogyasztás is veszélyesen alacsonynak tűnik mégis nekik vannak a legerősebb csontjaik és fogaik még öreg korukban is.

Abból, hogy a kalcium beépülésre és így csontfejlődésre milyen jó hatású a K2-vitamin már önmagában is következik, hogy gyermekeknek különösen fontos, de van itt még valami!
A XX. század első felében élt egy híres fogorvos, Dr. Weston Price, aki másfél évtizedig volt az Amerikai Fogorvosok Szövetségének kutatási osztályának elnöke. Vallásos ember volt és nem fért a fejébe, hogyan teremthette Isten a fogakat ilyen tökéletlenre, hogy már gyermekkorban lyukadjanak és felnőtt korra már foghíjasak legyünk. Körbeutazta hát a világot, tanulmányozva sok népcsoportot, akiknek nagyon egészséges fogazatuk volt.

Észrevette, hogy sok helyen még az öregeknek is teljesen egészséges fogazatuk van, holott még csak fogat sem mosnak! Ezen felül észrevette azt is, hogy azoknak, akik sok olyan vajat fogyasztanak, mely lucernában vagy egyéb más magas K1-vitamin tartalmú füvet legelő állatok tejéből készül, azok fogazata is kiemelkedő. Végül arra jött rá, hogy az általa megfigyelt jó fogazatú vadászó-gyűjtögető népek táplálkozásában és a magas K-vitamin tartalmú füvet legelő tehenek tejéből készült vajban van egy anyag, ami a jó fogazatukért felelős. Ekkoriban még nem tudta ezt pontosan beazonosítani és így „Aktivátor-X” –nek nevezte el és elkezt vizsgálgatni a különböző vajak Aktivátor-X tartalmát. Végül készített egy ebben gazdag vaj-kivonatot, amit aztán elkezdett használni a praxisában, illetve iker- és testvér-pároknak adagolta születésüktől (egyikük kapta, a másik nem).

Azok, akik kapták, kerekebb, szimmetrikusabb arcuk és fejlődött, szép rendezett foguk lett. Akik nem kapták, ott gyakran hosszúkásabb, kevésbé szimmetrikus arcszerkezet és keskeny orr (orrsövényferdülés) fejlődött és gyakran fogszabályozásra szorultak. A praxisában meg azt vette észre, hogy ezzel a vajkivonattal képes volt gyerekeken 6 hónapnyi kezeléssel fúrás nélkül kezelni szuvas fogakat. Új dentin-réteg alakult ki és a szuvasodás megszűnt!

Azóta beazonosították ezt a rejtélyes Aktivátor X-t. Kiderült, hogy ebben a titokzatos vaj-kivonatban K2-vitamin és D3-vitamin volt nagy mennyiségben némi A-vitamin mellett.
Ha eszünk néha belsőségeket és/vagy zöldségeket, akkor A-vitamin bevitelünk rendben van (a zöldségekben, főleg a répában, rengeteg karotinoid van, ami A-vitaminná alakul a szükséges mennyiségben). A-vitamin pótlásra tehát nincsen szükség. Sőt! A túlzott A-vitamin rontja a D3-vitamin hatását, így kifejezetten káros lehet. A karotinoidokkal (pl béta-karotin) ilyen gond nincsen, mert csak a szükséges mennyiségben alakul át A-vitaminná.
A K2- és D3-vitamin pótlására kell figyelni tehát.

Hogyan vigyünk be megfelelő mennyiségű K2-vitamint?

Táplálkozással nehéz pótolni, hacsak nem eszünk napi 10-20dkg 2évesnél idősebb kemény sajtot naponta és sok agyat meg velőt és májat. Érdemes tehát étkezésünket K2-vitamint (és lehetőleg K1-vitamint is) tartalmazó készítménnyel kiegészítenünk.

Mennyi K-vitamint szedjünk?

Hogy egy kicsit bonyolultabb legyen a történet, nem elég, hogy több féle K-vitamin van, de K2-vitaminon belül is több féle van. Ezek közül a K2-vitamin mk-7-es változata (más néven menakinon-7) a legaktívabb. A másik gyakori K2-vitamin forma az MK-4 (menakinon-4).
K2 MK-7-ből felnőttnek min. napi 45mcg-ot érdemes szedniük, de 200mcg az ajánlott és még 1000mcg sem lenne túlzás. Gyerekeknek pedig 20mcg-ot /7kg (tehát 7 testsúly kg-onként 20mcg-ot)
K2 MK-4-ből felnőtteknek napi sok ezer mcg-ot kéne szedni és több felé eloszlatva a nap folyamán. 1500mcg alatt nem hatásos. Ezt nem ajánlom.

Érdemes vigyázni, mert sok készítménybe sajnos az olcsóbb K2 MK-4-et rakják és csak annyit írnak rá, hogy K2-vitamin (menakinon), de hogy mk-7 vagy mk-4, azt nem. Ismerek olyan készítményt, amire pl az van írva, hogy 100mcg K2-vitamin van benne, ami egész jó mennyiség –gondolja a vásárló. Csakhogy MK-4 van benne, ami 1500mcg alatt hatástalan. A vásárló tehát olyan készítményért ad ki pénzt, ami teljesen hatástalan, de közben azt hiszi rendben van a K2-vitamin bevitele… Fontos tehát, hogy csakis olyan készítményt vegyünk, amin jelölve van, hogy milyen K2-vitamint tartalmaz!
Jó, ha a készítmény tartalmaz K1-vitamint is. Ez is tud aktiválni ugyanis pár olyan fehérjét, amit K2, így az értékes K2-vitamin nem fog „elhasználódni” olyan fehérjék aktiválására, amire a K1 is képes.

Felnőtteknek napi kb 1000mcg K1-vitamin érdemes bevinniük, de ennek akár sokszorosát is szabad. Gyerekeknek kevésbé fontos, de nekik sem árt.
Érdemes olajos cseppek formájában szedni a K2-vitamint, hiszen ez is zsíroldékony, jobban fölszívódik így. (Az olajos cseppeket sose folyadékba csepegtessük, mert vízben nem oldódik. Ételre, kanálra vagy közvetlen szájba csepegtessük)
Ha pl egy termék 12cseppjében 1000mcg K-vitamin keverék (komplex) van, melyből 900mcg a K1- és 100mcg a K2 mk-7, akkor abból egy felnőttnek min. 6, de inkább 12 cseppet érdemes szedni, de legjobb ha 24cseppet szed. Egy gyereknek pedig 7kg-onként 3cseppet érdemes adni egy ilyen készítményből.

Összefoglalva tehát:
Gyermekeknek napi 20mcg K2 mk-7 /7kg (és lehetőleg 50-100mcg K1-et és 1000NE D3-vitamint is adjunk neki mellette /7kg)
Felnőtteknek napi 100-200mcg K2 mk-7 + kb 1000mcg K1-vitamin (és 5-10ezer NE D3-vitamin is érdemes mellette)

Forrás: SZABÓ GÁL BENCE·2016. FEBRUÁR 24.

Beszerzési forrás: http://www.happybio.hu/gal-m-66

Értesítés kedvezményekről, hasznos írásokról, érdekes programjainkról

Adatvédelmi tájékoztató