A megfelelő emésztés, a vastagbélben található hasznos baktériumok támogatják az immunrendszert, biztosítják az egészséget. Most egy olyan módszert mutatunk be, ami hozzájárul az emésztőrendszer jó működéséhez, házilag is könnyen kivitelezhető, ez pedig a fermentálás. Miért hasznos fermentált ételeket fogyasztani? A nehezen emészthető, gyakran puffadást okozó rostok felpuhulnak, a vitaminok és ásványi anyagok könnyen hozzáférhetővé válnak, táplálja a bélflórát és enzimekkel segíti az emésztés folyamatát.

Egy pici tudományos magyarázat, ami után belevágunk a kivitelezésbe:

A fermentálás, vagyis a tejsavas erjedés a tejsavbaktériumok jellemző anyagcsere-folyamata. A tejsavbaktériumok a különböző szénhidrátokat anaerob úton tejsavvá alakítják. Zöldségek fermentálásakor a növények felületén természetesen is megtalálható baktériumkultúrák végzik az erjesztést. A végeredmény tápanyagban gazdag, bélflórát minden szempontból támogató, kedvező élettani hatású, ízletes táplálék lesz.

Fermentálás lépései:

1.) Fermentlé elkészítése
Forralj fel annyi vizet (szénsavmentes ásványvíz vagy tisztított csapvíz), amennyit majd a befőttesüvegbe tett zöldségekre öntesz. Az első próbálkozásnál kezdd 1 befőttesüveg zöldséggel és 1 liter vízzel. A vízbe tegyél 1 evőkanál sót/liter víz. Forralás után várd meg, amíg szoba hőmérsékletűre vissza hül. Ajánlott só: finomítatlan tengeri só, parajdi só, himalája só. Jódozott, adalékanyagos sót semmiképpen ne használj!

2.) Zöldségek előkészítése
Mosd meg a zöldségeket (fermentálásra javasolt: káposztafélék, uborka, tök, sárgarépa, retek, cékla, hagyma, paprika), amit kell hámozz meg, majd darabold fel, reszeld le, de ne túl apróra.

3.) Üvegbe helyezés
Megfelelően tisztított (mosogatógépben vagy alaposan kézzel elmosott, szárazra törölt) befőttesüvegbe nagyon szorosan tedd bele a felvágott zöldségeket, fűszereket és jól nyomkodd le, hogy semmiképpen ne lógjon ki az üvegből, inkább a perem alatt legyen 2-3 ujjnyival. Tehetsz a tetejére keresztben egy nagyobb darab répát, ami leszorítja. Ezután öntsd fel a szoba hőmérsékletű sós vízzel, ne legyen az üveg teljesen tele, de a zöldségeket teljesen el kell lepnie! Majd újra nyomkodd meg a zöldségeket (kanállal), hogy a levegő teljesen kiszoruljon az üvegből. Csavard rá a befőttesüveg tetejét.

4.) Gondozás
Tedd az üveget tálcára és állítsd szoba hőmérsékletű (20-22 fokos) sötét helyre (szekrénybe, polcra letakarva). Naponta lazítsd meg a tetőt (de ne vedd le), hogy a keletkező szén-dioxid távozhasson. Figyelj rá, hogy minden zöldséget mindig ellepjen a fermentlé, ha túl kevés, akkor pótold sós vízzel.

5.) Változások
Fehér hártya a tetején: egyszerűen tiszta kanállal szedd le.
Fehér üledék az üveg alján: ha más eltérés nincs, akkor nincs jelentősége.
Zavaros oldat: természetes folyamat, idővel kitisztul a lé.
Nyálkás, penészes lesz a zöldség: dobd ki az egészet!
Bűzös: a fermentálás savanyú szaggal jár, hiszen ez egy házi savanyúság lesz, de ha bűzösen megromlott, akkor dobd ki! Ne aggódj, ha mindent a fentiek szerint csináltál, akkor erre kevés az esély.
A végeredmény túl sós: máskor tartsd be a pontos arányokat!
Túl puha lett a zöldség: magas volt a hőmérséklet (20-22 fok feletti), kevés a só.

6.) Fogyasztás
Zöldségektől függően 3-4 nap után elkezdheted kóstolgatni a zöldségeket, tiszta eszközzel szabad csak belenyúlni és gyorsan vissza kell zárni! Amikor ízlésednek megfelelő, akkor tedd hűtőbe, a hidegben lassul a fermentáció, a házi savanyúság sokáig eláll.

Recept ötletek:

Uborka, fokhagyma, oregano, kurkuma
Lilahagyma, egész bors, szegfűszeg, babérlevél
Cukkini, curry, oregano
Uborka, vöröshagyma, fokhagyma, kapor, egész bors
Cukkini, fokhagyma, kakukkfű
Sárgarépa, paszternák, jégcsapretek
Cékla, vörös káposzta, kis gyömbér
Sárgarépa, fokhagyma, kapor
Kínai kel, sárgarépa, újhagyma, fokhagyma, vöröshagyma
Karfiol, babérlevél, kakukkfű, oregano, bazsalikom, fokhagyma

Ez a fermentált zöldség koktél napi szinten fogyasztva biztosítja a jótékony bélbaktériumok pótlását, vitaminnal, ásványi anyagokkal, nyomelemekkel látja el a szervezetet, gátolja a káros mikroorganizmusok elterjedését,  tehát támogatja egészségünket.

Kérünk kedveld és oszd meg! Köszönjük