Immunrendszerünk megfelelő működése nagy részben az emésztőrendszer és a bélflóra állapotától, valamint a tápanyag ellátottságtól függ. A candida albicans a bélflóránk egyik hasznos összetevője, feladata a táplálékkal bevitt rostanyagok falában található cellulóz hasznosítása. Viszont ha a helytelen táplálkozás miatt az egyensúly felborul, a gomba túl jól érezheti magát, ami különböző kellemetlenségekkel jár.

candida

 

Ha az alábbi tüneteket tapasztalod magadon, akkor nagy valószínűséggel a candida gomba túlszaporodásról lehet szó:

– puffadás, teltségérzés: a táplálék erjed, ami nagy mennyiségű gáztermelődéssel jár

– éhgyomri émelygés, hányinger: a candida két étkezés között felhasználja a cukrot, a szervezet kénytelen a cukor raktárakat felhasználni

– édesség utáni vágy: a csökkent vércukor-szint miatt állandóan pótolni kell a cukrot

– gyomorsav-túltengés

– laktóz (tejcukor) érzékenység

– testsúly gyarapodás vagy fogyás (ha kizárható a pajzsmirigy elégtelenség, pszichés okok)

– a normálisnál lazább vagy keményebb széklet: a sok rostot fogyasztóknál lazább, a kevés rostot tartalmazó étrend esetén keményebb széklet jelentkezik

– vitaminhiányból adódó tünetek, hajhullás, körömtöredezés, száj sarkának berepedése, fáradtság, rossz közérzet: a vitaminokat a candida felhasználja, így azok nem jutnak el a sejtekig

– enyhe allergiás bőrtünetek bizonyos ételek elfogyasztása után

– krónikus vagy visszatérő garat, torok, orrmelléküreg gyulladás, légúti hurutok, vastag fehér lepedék a nyelven

– krónikus vagy visszatérő hólyaghurut

Mi vezethet a candida gomba túlszaporodásához?

Egyoldalú táplálkozás: finomított élelmiszerek, péksütemények, gyorsételek, sok édesség.

Indokolatlanul szedett antibiotikum, antibiotikummal kezelt (a tápban is előfordul)  állat húsának elfogyasztása.

Mesterséges adalékanyagok, amik felborítják az emésztőrendszer normál működését és a bélflóra összetételét.

Fogamzásgátló, ami főleg legyengült immunrendszer esetén tetézheti a bajt.

Hogyan lehet megelőzni a candidiázist?

– változatos és kiegyensúlyozott táplálkozás,  megfelelő folyadék-fogyasztás (tiszta víz)

– antibiotikumok kerülése (csak nagyon indokolt esetben használd)

– immunrendszer erősítése, testi-lelki harmónia fenntartása

– adalékanyagok, készételek, gyorsételek minimálisra csökkentése

– gyógynövények, fűszerek rendszeres fogyasztása

– sok zöldség az étrendben, amit ne főzz túl, egyél sokat nyersen

– gyümölcsök napi kétszer

– húsfélék, tejtermékek 10%-ra csökkentése

– olívaolaj jótékony hatású az emésztésre (és az érrendszerre is)

– homoktövis hús és magolaj, virágpor, bio natúr joghurt rendszeres fogyasztása

– alapos rágás, fogak karbantartása

zoldseg

Amiket szeret a candida, ezért túlszaporodás esetén tilos fogyasztani:

– cukor
– tojás
– szénsav
– gomba
– élesztő, sörélesztő
– ecet
– alkohol

Amit nem szeret a candida, ezért ezt részesítsd előnyben:

– fokhagyma
– bors
– kaporlevél
– grapefruit
– meggy

Nem ajánlott fogyasztani:

Magas cukortartalmú zöldségek: zöldborsó, bébikukorica

Gyümölcssavat nem tartalmazó gyümölcsök: banán, körte, szőlő, mazsola, barack, dinnye, faeper, naspolya, füge, datolya, papaya, aszalt gyümölcsök, cukrozott lekvár

Gabonafélék: búzaliszt, kukoricaliszt, fehér rizs, tojásos tészta, fehérkenyér, péksütemények

Tejtermékek: tejföl, tejszín, kefír, gombás erjesztésű sajtok, gyümölcsjoghurt

Egyéb: cukorral készült szószok, salátaöntetek, ketchup, mustár, készen kapható gyümölcslevek, cukros üdítő italok, instant cukrozott kakaópor, édességek, méz, kagyló, halikra

Javasolt ételek:

Zöldségek: leveles, gumós, gyökér, hüvelyes, hagymafélék, tökfélék, káposzta, torma

Gyümölcsök: alma, ribizli, málna, áfonya, földieper, cseresznye, szilva, egres, ananász, kivi, citrusfélék, gránátalma, kókusz, csonthéjasok (dió, mogyoró, mandula)

Gabonák, magvak: barna rizs, köles, rozs, tönköly, alakor (ősbúza), hajdina, lenmag, szezámmag, tökmag, zöld olívabogyó

Tejtermékek: natur joghurt, feta, mozarella, kecskesajt, juhsajt, friss házi sajtok

Egyéb: frissen facsart gyümölcslé, kávé, tea, natur kakaópor, 70% feletti kakaótartalmú étcsokoládé, virágpor, homoktövis, propolisz, méhpempő, olívaolaj, fűszeres olajok, fűszerek

Kiegészítő javaslatok:

Gyógynövénytea 1: csalán, mezei zsurló, fűzfakéreg (egyenlő arányban), 2 liter forró vízbe 2 evőkanál keveréket tenni, 1 óráig áztatni, leszűrni.

Gyógynövénytea 2: 1 rész vörös szil, 1 rész gyermekláncfű gyökér, 1 rész orvosi angyalgyökér, 1 rész cickafark, ¼ rész édesgyökér, 1/8 rész szárított gyömbér, 1/8 rész rozmaring (ezeket összekeverni), 1 liter forró vízbe 1 evőkanál keveréket tenni, lefedve 10 percig áztatni, leszűrni.

Fogyassz fermentált zöldségeket!

Javasolt jó minőségű probiotikum szedése legalább 2 hónapig (magas csíraszám, többféle hasznos baktérium, adalékanyagmentes).

Grapefruitmag-kivonat: naponta 10-15 csepp kis vízben feloldva, étkezés után.

Grapefruit-lé: naponta 1 gyümölcs kifacsart levét meginni

gyumolcs

A fenti kúra nem megterhelő, 3-6 hónapig nyugodtan folytatható. Utána is érdemes betartani a főbb szabályokat, amik tulajdonképpen az egészséges táplálkozás alapelvei közé tartozik: cukor, finomított- és készételek kerülése, sok zöldség és gyümölcs fogyasztása.

Fontos figyelmeztetés: bármilyen tünet észlelésekor első körben mindenképpen keress olyan orvost, aki felállítja a diagnózist és megfelelő terápiát tud javasolni!

Kérünk kedveld és oszd meg! Köszönjük